Nederlands Kampioenschap Badminton Jeugd 2 juni 2024

Op zaterdag 1 juni hebben 3 jeugdteams van BC Nieuwerkerk meegedaan aan de kwalificatie voor het Nederlands Kampioenschap Badminton(Foto's zijn hier te vinden). De twee Goud teams speelden bij BC Schollevaar hun kwalificatie, en als zij hun poule zouden winnen, zouden ze later op de dag nog de finales spelen. Bij de Goud teams werden 2 singels en 2 dubbels gespeeld per team wedstrijden.

Team J4 begon de dag goed door de eerste dubbel, gespeeld door Ilse en Mia te winnen tegen BC Ricochet. Helaas gingen de volgende dubbel en ook beide singles verloren. De volgende tegenstander was BC Limes en daartegen wist team 4 wel de overwinning te pakken. Beide dubbels werden overtuigend gewonnen evenals 1 van de twee singles. Een mooie 3-1 overwinning! De laatste tegenstander was BC Eindhoven dat de eerste twee rondes al met 3-1 had gewonnen. Ook tegen BCN won Eindhoven met 3-1, waarbij Ilse wel overtuigend haar single had gewonnen. Met vijf punten was team 4 uiteindelijk derde in hun poule geworden.

Team J3 begon de eerste ronde met een 2-2 gelijkspel tegen BC Bavel. Alle wedstrijden zaten dicht bij elkaar, dus 2-2 was wel een terechte uitslag. De volgende tegenstander was BC Limes en tegen deze tegenstanders werden ook weer driesetters gespeeld in de dubbels. Beide clubs wonnen 1 dubbel. Maar in de singles waren de spelers van Limes de betere en dus een 3-1 verlies in de tweede ronde voor BCN. De laatste tegenstander was BC Almere. Helaas gingen tegen deze tegenstander alle wedstrijden verloren, maar Daniël en Elias speelden een driesetter in hun dubbel en Daniël verloor echt nipt zijn single met 16-14 in de tweede set. Ook team 3 eindigde als derde in hun poule.

Dan nu over Nieuwerkerk BC J1. Hier moesten 3 singels en 2 dubbels worden gespeeld iedere ronde. De dag begon rond half 10 's ochtends, tegen BC Schollevaar, (waar ook oud clubgenoot Anouk speelt). De eerste wedstrijd van de dag werd gespeeld door Tobias van Til en gewonnen in een 2 setter van de tegenstander. Tweede wedstrijd werd gespeeld door Hugo Vente, en jammer genoeg in 2 sets verloren met maximaal 3 punten verschil. De 3e wedstrijd werd door Thomas van Houwelingen gespeeld tegen Anouk Korthagen. Thomas moest de eerste set nog aan Anouk laten, maar wist de 2e en 3e set weer wel te pakken. Na de singels werden de dubbels gespeeld; Tobias met Yenthe Wander en Hugo met Thomas. Beide dubbels werden in 2 sets gewonnen door Nieuwerkerk.

De tweede ronde, rond half 1, speelde Nieuwerkerk tegen Harderwijk. Eerste singel speelde Tobias tegen toevallig ook een Hugo, die werd gewonnen door Tobias in 2 sets. De tweede singel werd gespeeld door Thomas, die makkelijk met 2x 21-9 won van de tegenstander. Als laatste singel was Yenthe aan de beurt, die de eerste set wist te winnen doordat haar tegenstander veel fouten maakte. Helaas lukte het Yenthe niet meer om ook de tweede of derde set binnen te slepen. Daarna waren de dubbels weer aan de beurt. Tobias met Yenthe hadden de winst met een spannende 3 setter gepakt. Thomas en Hugo deden het gewoon in 2 sets.

Dan is er nog maar 1 ronde te gaan, BCN tegen BC Shot uit Dongen, wat de beste singelaars in hun team leek te hebben. We begonnen weer met Tobias als eerste singelaar, die speelde tegen de beste heer van BC Shot. Tobias won de eerste set met een mooie 21-15, maar in de tweede set kreeg hij het best wel moeilijk en verloor die ook met 13-21. Maar hij sloot de wedstrijd af in de derde set met 21-16. Hugo als tweede singelaar had het zwaar tegen de broer van Tobias' tegenstander. Hij verloor in 2 sets van 15-21 en 16-21. Omdat Yenthe last had van haar knie, wilde ze niet meer singelen en nam Thomas haar plaats als derde singelaar in. Hij won gemakkelijk in 2 sets van hun 3e heer.

De laatste 2 wedstrijden waren weer 2 dubbels. Net als de eerdere wedstrijden speelden Tobias en Yenthe de eerste dubbel. Hugo en Yenthe vormden de tweede dubbel samen. Tobias en Yenthe wonnen in 2 sets van een heren dubbel, bestaande uit de tegenstander van Tobias en de tegenstander van Thomas in hun singels. Dit was DE beslissende wedstrijd of we naar het Nederlands Kampioenschap Badminton zouden gaan. Dus toen waren wij al als winnaar bekend! Daarna werd er nog de dubbel van Thomas en Hugo gespeeld, die ook nog gewonnen werd door de 2 BCN'ers. Op zaterdag 28 juni speelt BCN J1 tegen 3 andere clubs om de titel van Nederlands Kampioen in de C klasse.