BCN Pakt regio Zuidwest titels onder 11 en 19

Zaterdag 14 juni speelde de 6 jeugd kampioensteams van BCN mee voor de regio Zuidwest titels. In de nieuwe sporthal de Lijster in Capelle aan den IJssel werd de strijd aangebonden met de overige kampioenen in de leeftijdscategorieën U11, U13, U15, U17 II, U17I, U19 II en U19 I. Al snel na de start zat de zaal dan ook bom vol deelnemers en toeschouwers.

De Regiokampioenschappen zijn zo opgezet dat alle teams verdeeld worden in een poule of poule/afval systeem waar nodig. Alle kampioensteams spelen vervolgens onderling 5 wedstrijden tegen elkaar, te weten: heren dubbel, dames dubbel, jongens enkel, meisjes enkel en een gemengd dubbel. Iedere speler mag bovendien maar 2 onderdelen spelen per onderlinge wedstrijd. Dit levert natuurlijk gelijk al lastige keuzes op wat de meest sterke opstelling is. Een team met een sterkere heer of dame mag die immers niet in alle 3 te spelen onderdelen inzetten

Bij de start van het toernooi stonden er al gelijk 4 BCN teams in de zaal te spelen voor de eer.

Team J12 dat U11 speelde ging voortvarend van start. De eerste wedstrijd tegen Schollevaar werd overtuigend gewonnen: 4-1. Daarna moest er nog gespeeld worden tegen Tab Fly Over J4 en J5. Tegen het sterkere J4 werd ook keurig gewonnen met 4-1 zodat de overwinning eigenlijk al duidelijk was. Even later werd ook Tab Fly Over J5 met 4-1 verslagen en was de eerste titel voor BCN binnen. Felicitaties voor onze jongste talenten: Terence Hau, Chloë Li, Manon Oudshoorn, Melanie de Haan en Marylse Hijmans.

Team J11 dat onder 13 speelt begon gelijkwaardig tegen Dropshot door de dubbels en enkels te delen. Helaas lukt het niet de mixpartij te winnen waardoor met een 2-3 verlies genoegen genomen moest worden. De 2e tegenstander in de poule, Velo J4 was veel te sterk voor BCN. Alleen Bart Breeuwer en Bente van Leuven leken even voor een verassing te zorgen in de eerste set van het gemengd dubbel maar moesten toch de winst met 26/24 aan Velo laten.De tweede set ging met 21-12 ook naar Velo zodat het team met een 0-5 uitslag huiswaarts kon keren.

In de U15 had BCN 2 troeven in handen: J07 en J06. J07 had het in de eerste wedstrijd tegen BC Astrix gelijk al moeilijk en werd met 0-5 door BC Astrix aan de kant gezet. De tweede wedstrijd tegen BC Cross Smash ging gelukkig veel beter en kon in de GD met 3-2 winst afgesloten worden.

J06 lootte ongelukkig en had het sterke BC Flair J2 in de poule. Dit bleek het team uiteindelijk op te breken doordat BCN met 2-3 net verloor van wat later de kampioen in de U15 bleek. Balen want de verder genoteerde punten doen vermoeden dat J06 de nummer 2 van U15 was. Het was het enige team dat 2 tegen punten tegen de kampioen maakte.

J04 had het in de U17-II moeilijk. Van de 3 partijen werden de eerste 2 helaas met 0-5 verloren. Gelukkig ging de slotpartij tegen The Flyings Shuttle beter en werd met een 2-3 verlies afscheid genomen van de kampioenschappen.

Het eerste jeugd team van BCN dat in de hoogste jeugdklasse U19-I speelt moest van start tegen Boomgaardsehoek. De Nieuwerkerkse talenten wonnen deze wedstrijd overtuigend met 5-0. Alleen in de Mix hadden Dylan van der Heij en Gwenn Verhoeve even moeilijkheden in de 2e set maar die werden gelukkig opgelost in de derde set. Daarna moest BCN aantreden tegen het op papier sterker geachte Vridos. Beide heren en de 1edame van Fridos kwamen afgelopen jaar al uit in de landelijke bondscompetitie dus badmintonnen konden ze zeker. BCN had gehoopt een puntje te pakken van de heren van Fridos maar dat lukte Jaynique van Heerdt en Dylan zowel in de dubbel als in de single net niet. De partijen met de dames moesten dus toch de doorslag gaan geven. De dames dubbel werd door Kyra van der Heij en Gwenn probleemloos gepakt. Kyra pakte in 2 overtuigende sets haar single waardoor de afsluitende mix de titel moest brengen.

Dylan en Gwenn hadden het moeilijk en moesten duidelijk even wennen aan het snelle spel. De eerste set ging verloren met 12-21 maar gelukkig werd de 2eset gepakt met dezelfde stand maar nu in het voordeel van BCN. In de derde set stond het Nieuwerkerks koppel even achter met 12-14 maar daarna gingen ze met superieur spel voor de winst: 21-18. De titel Zuidwest Nederland in de hoogste categorie is in 2014 voor Nieuwerkerk!

Een welverdiend woord van dank gaat uit naar de teambegeleiders en ondersteunende ouders die vaak de hele dag de teams bijgestaan hebben en natuurlijk ook naar de jeugdbegeleiding van BCN, Wim Offermeyer en Peter van der Heij waren zelfs de hele dag aanwezig om de kids aan te moedigen. Een lange dag van circa 8:30 tot na 22:00 uur.

Komend weekend gaat BCN J01 proberen de landstitel in Zutphen te veroveren. Helaas in gewijzigde samenstelling want door regeltjes van de Badminton Bond mogen zowel Jaynique als Kyra niet aantreden tijdens de landelijke wedstrijden. Gelukkig heeft BCN meer talent in huis en gaat het team aangevuld met Quinlan van Heerdt en Lotte Redeker de strijd aan met de overige districten.

Foto's gemaakt door Peter van der Heij zijn te zien op: Foto's