Informatie recreanten

Een aanzienlijke groep binnen onze vereniging zijn de recreanten en die groep varieert in leeftijd (van 18 tot 70+), spelniveau, beroep, hobby’s etc. Ze hebben echter één ding gemeen: op dinsdag- en/of vrijdagavond spelen ze gezellige partijtjes badminton, welke op vrijdag veelal wordt afgesloten met een drankje in de sportkantine.

Om alles in goede banen te leiden is er een technische commissie (TC) die jouw belangen behartigt en die zorgt voor een goede introductie. Badminton is een bijzonder intensieve sport en niet te vergelijken met het partijtje overslaan wat je op de camping speelt. Het komt vooral aan op techniek en inzicht en natuurlijk inzet. Dat laatste is iets waar je zelf voor moet zorgen, maar om het badmintonspel goed aan te leren krijg je hulp.

Training
Elke dinsdag- en/of vrijdagavond kun je geheel vrijwillig en vrijblijvend deelnemen aan een (gratis) recreantentraining. Onder begeleiding van een recreantentrainer wordt je geleerd hoe je bijv. het beste kunt serveren, smashen of droppen en krijg je uitleg over de lijnen in het veld. Als je voor het eerst komt raden we je altijd aan gebruik te maken van deze mogelijkheid, zodat je wat makkelijker mee kan komen in het spel. Een aantal recreanten gebruiken de training als opstart van de avond, zodat ze lekker scherp aan hun partijen kunnen beginnen. Mocht het zo zijn dat de trainingsgroep te groot gaat worden, dan hebben beginnende leden voorrang bij de training.

Vrijspelen
Na de dinsdag- en vrijdagavondtraining kun je tot 22:30 vrijspelen. In de zaal staat een afhangbord. Hierop hang je je badmintonpas. Er wordt in principe altijd een dubbel of een mix gespeeld. Als er aan het einde van de avond ruimte over is kun je ook een enkel spelen. Je speelt partijen van 20 minuten en dan hang je opnieuw af. Tussen de partijen door kun je even uitrusten, kijken naar anderen en een praatje maken. De leden van de TC en de recreantentrainer zullen je uitleg geven over het rouleren op het afhangbord en andere praktische zaken. Ook je medespelers zullen je op weg helpen en -als je het leuk vindt- je coachen tijdens of na het spel.

Voor informatie hierover kun je reageren via 'keertje meedoen' onderaan deze pagina. Je kunt drie keer vrijblijvend meedoen waarbij wij leenrackets ter beschikking stellen. Schoenen (geen zwarte zolen), rackets en deels kleding kun je via de club aanschaffen.

Toernooien
Zo'n drie tot vier keer per jaar organiseert de TC een intern toernooi. De ene keer is dat voor alleen recreanten, maar bij andere toernooien kun je ook iemand meebrengen en/of mixen we met de competitie- en jeugd spelers. In ieder geval staat de sportieve gezelligheid voorop!

Tussen Sinterklaas en Kerst spelen we het Mix-met-Nix toernooi. Voor deze avond kun je een familielid, vriend, buurman/vrouw of collega meenemen om hen in een ongedwongen sfeer te laten kennismaken met je club. Tussendoor zorgen we voor sfeer verhogende elementen als Glühwein, warme chocomel, muziek en wat lekkers. Dit toernooi is altijd snel vol, dus meld je na de 1e aankondiging z.s.m. aan!

In het eerste kwartaal van het kalenderjaar volgen de clubkampioenschappen. Hier kun je je echt meten aan je tegenstander in dubbels, mixen en voor de echte fanatiekeling het enkelspel. Het is een toernooi voor de hele club, maar bij de indeling wordt rekening gehouden met je spelniveau. De dag wordt meestal afgesloten met een gezellig etentje.

Aan het eind van het seizoen is er een slottoernooi. De invulling wisselt en ideeën zijn welkom. Op de avond wordt er in ieder geval lekker gespeeld. Na het slottoernooi start het zomerbadminton, waar je elke vrijdagavond middels de aanschaf van een passe-partout kan komen vrijspelen.

Ben je inmiddels warm gelopen om langs te komen of wil je nog meer informatie? Stuur dan een mailtje naar tc@bcnieuwerkerk.nl dan ontvang je z.s.m. een reactie of meld je direct aan om 3 keer mee te doen via keertjemeedoen@bcnieuwerkerk.nl.