Top prestatie jeugd bij toernooi in Alphen!

Zinderende finales op Jeugdtoernooi Zigo!

Zaterdag 12 januari nam de jeugd van Badminton Club Nieuwerkerk aan den IJssel deel aan het Open jeugdtoernooi van Badminton Club Zigo in Alphen aan den Rijn. En met succes!

Jeugdspelers uit de regio konden aan het toernooi deelnemen in verschillende leeftijdsklassen; onder 13, 15, 17, en 19 jaar. Ze konden zich inschrijven voor zowel single- als dubbelpartijen. Een recordaantal deelnemers vertegenwoordigde BCN: maar liefst 27 jeugdleden deden mee en dat bleef niet onopgemerkt!

In de poule onder dertien jaar kwamen acht talentvolle jeugdspelers jonger dan 11 jaar uit voor BCN. Zij presteerden boven verwachting en werden zeker niet weggespeeld. Menige partij werd gewonnen. Verrassing van het toernooi, zowel voor trainers als ouders, was Edward Houben. Tijdens trainingen is hij altijd druk en in de weer met lol maken maar nu was hij opeens super gedreven en geconcentreerd. Hij won de ene partij na de andere en kwam zelfs tot de kwart finales! Proficiat, dat belooft veel voor de toekomst.

De spelers van BCN speelden in maar liefst 17 halve finales en in 7 finales. De resultaten waren zo goed dat zelfs de wisselbeker voor de meest succesvolle vereniging mee naar Nieuwerkerk genomen werd. Zigo heeft er als thuisvereniging uiteraard alles aan gedaan om dat te voorkomen, maar moest met lede ogen afscheid nemen van hun wisselbokaal.

Dat werd uiteindelijk duidelijk tijdens zinderende damesdubbel- en enkelfinales, in de hoogste klasse onder 19 jaar waarin vrijwel alle punten gespeeld werden die er te spelen vielen. De organisatie, die vlekkeloos verliep, liep tot aan de finales keurig op schema en verdient daarvoor alle hulde. Menig toernooileiding krijgt dat niet voor elkaar. Maar doordat dezelfde spelers in de eindstrijd van de dubbels en singles stonden en de ene driesetter na de andere werd afgewerkt, zat er toch niets anders op dan de zaal een uur extra in te huren om de damessingle finale tussen Lotte Heespelink van BC Zigo en Kyra van der Heij van BCN te laten spelen.

Ook in deze partij werd om elk punt gestreden en viel de beslissing pas na drie sets. Kyra verloor de eerst set maar behield, bijgestaan door Hoofd Jeugdtrainer Wim Offermeyer, de concentratie en won vervolgens detweede en derde set. De spanning was van de gezichten van alle aanwezige deelnemers, supporters en de organisatie af te lezen en je kon iedere speld horen vallen. De uitslag toont een minimaal onderling verschil: 19-21, 24-22 en 21-19.

Een overzichtje van BCN resultaten:

Eerste plaatsen:
JD U17 Rick Offermeyer en Roel Teeuwen