Titelkansen BC Nieuwerkerk 1 ontnomen

Het eerste team van BC Nieuwerkerk is in een kampioenstrijd verwikkeld met BC Zigo/Flair, deze twee teams treffen elkaar volgende week in de laatste wedstrijd van het seizoen. Eerst moest echter afgerekend worden met BC Asterix dat op de één na laatste plek staat en waar thuis met 8-0 van gewonnen was.

Bij binnenkomst werd door BC Asterix medegedeeld dat er een invaller meedeed aangezien één van de vaste heren van het team ziek was. BC Asterix, dat een team met drie heren heeft, en nu met invaller dus weer met drie heren - er zijn minimaal twee heren nodig – liet deze heer ook gelijk drie partijen spelen. Een eigen vaste heer speelde dus maar één partij, de invaller drie, hetgeen niet gebruikelijk is.

De partij startte met de herendubbel van Stefan Broeren en Auke Veenstra. De eerste game ging met 25-23 naar de tegenstander. Broeren en Veenstra pakten de tweede game met 11-21. De derde game ging helaas weer de andere kant op. Sanne Loef en Liesbeth de Boer, nog ongeslagen in de damesdubbel, wonnen de eerste game met duidelijke cijfers. De tweede game was lastiger, maar ze wisten deze toch met 20-22 te pakken.

De singels liepen niet goed voor het Nieuwerkerkse viertal. Stefan Broeren, de ongeslagen kopman, begon goed en won zijn partij in twee games. De invaller van Asterix speelde de tweede singel. Door zijn hoge niveau had Auke Veenstra geen kans. De dames van Asterix hadden de eerste en tweede damessingel omgedraaid aangezien deze in de eerste wedstrijd verloren waren. Dit pakte goed uit voor de Rotterdamse ploeg. Loef en De Boer verloren beiden hun single net aan in de derde game met 21-19.

De mixen waren lastig om te spelen na de teleurstelling dat de titel buiten bereik dreigde te raken. Veenstra en De Boer moesten de eerste game het ritme weer even vinden, maar pakten de partij overtuigend in drie games. Broeren en Loef stonden tegenover de sterke invaller en verweerden zich goed maar konden ook het niveau van de invaller niet aan. Eindstand: een verlies van 5-3.

BC Asterix heeft hierdoor bereikt dat zij hoogst waarschijnlijk niet gaan degraderen. Het inzetten van een sterke invaller die voorheen hoog speelde is iets dat veel grote clubs doen. Zij hebben immers een groot ledenbestand om uit te putten. Voor kleine clubs, zoals BC Nieuwerkerk, is deze luxe er niet en is het erg jammer dat niet alle teams van hun eigen kracht uit gaan.

Met nog één spelronde te gaan staat BC Nieuwerkerk op de tweede plek op vijf punten achterstand. Volgende week komt koploper BC Zigo/Flair op bezoek die aan twee punten genoeg heeft om kampioen te worden.